Login

Biocomposiet fietsbrug Drive stuwt innovatie en samenwerking

Jaarvergadering-Lighthouse-Nederland-BV-Neeltje-Jans-201935.jpg
Het innovatieve materiaalgebruik én de bijzondere samenwerking waarin hij tot stand komt, maakt de fietsbrug van het projectteam Drive een inspiratiebron voor de bouwsector in Nederland en daar buiten. Een zeer terechte winnaar dus van de Lighthouse Award 2019 die dit jaar volledig in het teken staat van de toekomstbestendigheid van de leefomgeving.

De realisatie van de fietsbrug over het Van Harinxmakanaal bij Ritsumasyl is het laatste deel van een programma van 40 infraprojecten die de afgelopen jaren rondom Leeuwarden zijn gerealiseerd. “Als eigenaar en opdrachtgever van dit project wilden we een kroon op het werk zetten”, verklaart Sjoerd Vrieswijk, Programmamanager bij provincie Friesland. “De provincie Friesland is koploper in hun circulaire doelstellingen. Dat wilden we kracht bij zetten door dit infraproject biobased te bouwen.”

Experimenteel materiaal
“In eerste instantie wisten we niet welk materiaal hiervoor het meest geschikt was”, gaat Vrieswijk verder. “Na onderzoek van verschillende opties kwamen we uit bij een biocomposiet van vlas en hars.” Dit experimentele materiaal wordt in de fietsbrug direct op een grote schaal toegepast en met een grote overspanning. “Je moet zekerheden bieden om te mogen bouwen. Maar waar baseer je die zekerheden op als er geen ervaring is op deze schaal? Dat moet je dus onderzoeken: een traject op zich, waar verschillende Technische Universiteiten (Delft, Leuven, Gent, Osnabrück) en NHL/Stenden aan hebben meegewerkt.”

Kennis delen
Inmiddels is de bouw van de brug in volle gang. Het eerste brugdeel wordt 25 juli geplaatst. Het bewegende deel volgt eind september en later in het najaar wordt het project opgeleverd. Vrieswijk: “Onderdeel van de brug is een compleet monitoringsnetwerk. Dat systeem is webbased en volledig open source. Iedereen kan overal ter wereld inloggen en de verkregen data bekijken. Hoe reageert de brug als hij op spanning komt en open en dicht draait? Hoe zit het met de slijtage en temperatuurontwikkeling? Ook de hele testfase van de brug is gemonitord en ook die data is gedeeld.”
“We willen niet alleen een object bouwen, een verbinding tussen twee oevers, maar ook een beweging in gang zetten. We delen onze worstelingen, zodat anderen daarvan kunnen leren. Zo laten we zien dat het doorzettingsvermogen en lef kost, maar dat dit soort projecten met de juiste partijen mogelijk zijn.”

Anders samenwerken
De materialisatie en de schaal van de Drive fietsbrug is uniek. Een grote draaibare brug is civieltechnisch toch al een uitdagende constructie. Maar de samenwerking maakt het project extra bijzonder. “In een bouwteam werken aan een oplossing die je aan het begin van het proces nog niet kent, vraagt openheid en vertrouwen. Met elkaar experimenteren, maar ook elkaars risico’s accepteren.”
Dat zou in de hele bouwwereld meer moeten gebeuren. Iets dat Vrieswijk ook verwacht: “Ik merk dat het in de afgelopen jaren in de markt niet meer alleen draait om winstmaximalisatie. Andere waarden worden belangrijker en de samenwerking wordt opener. Daardoor kun je meer gebruikmaken van elkaars kennis en expertise. Daar leert iedereen van, zeker als ook het onderwijs er bij betrokken is.”
De aan de Lighthouse Award gekoppelde geldprijs gaat naar onderzoek. “We willen weten wat het werkelijke verschil is in CO2 footprint tussen een stalen en deze biocomposiet brug. We zijn er allemaal van overtuigd dat dit beter is, maar hoe groot is die impact nou echt?”

Waardering van vakgenoten
Maar voor Vrieswijk gaat het vooral om de eer en de erkenning. “Door prijzen als de Lighthouse Award komt Drive steeds meer in de belangstelling. Alle bestuurders van de provincie zijn enorm trots en ook op het projectbureau merken we de brede interesse. Mensen willen die brug nu ook wel eens zien! Met name de Lighthouse Award hebben we als zeer eervol ervaren, omdat deze prijs uit de bouwsector komt. Uiteindelijk zijn wij zelf ook bouwers en technici. Waardering van je vakgenoten is extra mooi en bijzonder.”

Meer info op www.drive.frl

Terug naar overzicht